Tuesday, December 25, 2012

10SEN

Salam cuti dihujung minggu dan salam kasih sayang..hehhehehhe Nampak tak aku sayang korang??? nampak tak??? hahahhahaha Paksa-paksa orang pulak kan?

Ok nampak tajuk aku di atasa mungkin tak bernilai untuk korang. Tapi sebenarnya nilai diatas jika anda kumpul dan simpan akan membuahkan hasil. Cuba korang imagine kan nilai 10sen ni sebenarnya sangat-sangat bernilai. Especially student macam aku. Tak macam aku jugak, maybe macam korang as a student la kan. Nilai ni korang tak fikir ke? bertapa berharganya dimata kita. Sebab apa aku katakan bernilai sebab kalau student mesti nak photostat kertas la, nak print asigment la, nak beli kertas-kertas la Tapi korang mesti fikir "ala seposen, tak payah amikla" kalau diikut logik akal itu adalah rezeki yang Tuhan berikan kepada kita. Nilai seposen itulah yang Tuhan bagi tapi kita tak bersyukur right???, ada yang buang macam tu je!!! tapi cuba anda kumpul selama sepuluh hari anda akan dapat RM1 boleh bayangkan?? kaya kan? tapi kalau orang kaya mesti akan fikir tak payah la nak kumpul-kumpul ni duit banyak kat bank makan pun tak habis.

Berbalik cerita 10sen tadi, kemana-mana sahaja aku pergi aku selalu jumpa duit 10sen diatas jalan. Macam tak ada nilai nothing!!!! 10sen tu macam nothing je!!! tapi korang cuba fikir 10sen tu sebenarnya boleh mencukupkan harga barang yang bernilai RM0.90 menjadi RM1... ini fact ok... sebab kadangkala kita akan cakap ala tak payah pulang balik la... halalkanla 10sen so kedai tu akan untung tak???? of cos my dear kedai tu akan untung sebanyak berkali ganda.

But please hargai duit anda... jangan fikir kita akan selalu senang, yes i know rezeki Allah dimana-dimanaa. Tapi pernah terfikir tak yang tanpa usaha rezeki tu akan dapat. Kalau kau malas siapa nak ambil kau kerja!! rugi buang masa, buang duit company tu je!!!! nilai seposen yang korang suka buang tula akan boleh membuatkan anada menjadi kaya atau miskin.

Simpan nilai seposen tu dalam tabung dan jangan buka-buka lagi coz anda akan nampak kekayaan anda disitu. For example aku, aku suka kumpul duit syiling and aku tak pernah buang duit satu sen, 5sen dan nilai yang tak berharga. SEbab aku tahu bukan senang nak cari duit so aku menghargai duit. Kalau nak ikutkan boleh je mintak kat parents tapi tak nak menyusahkan. Nak phone baru boleh je nak tukar tapi aku sayangkan duit dan selagi boleh pakai aku pakai. Bukan kedekut tetapi selagi keperluan tu boleh guna aku guna. Better aku simpan untuk masa depan yang lebih maju!!! hahahahha mana tahu ekonomi nanti akan meleset mana nak cekau duit kan.

So aku harapkan tips yang tak berapa berguna dari aku ni akan membantu saudara dan saudari yang suka membiarkan duit 10sen begitu sahaja. kesian dia. Kalau duit tu boleh bercakap mesti cakap macam ni.
"cis mentang-mentang aku seposen je, korang buang aku macam tu je!!"

so akhir kata dari aku.... jangan buang duit nanti akan membinasakan diri bila dah bankrap baru tahu dan kenal erti 10sen tu!!!

tadaaaaaaa!!!

No comments:

Post a Comment